Att skrota bilen

Har du någon gång undrat hur det går till att skrota en bil? Eller vilka regler som gäller för skrotning? För det mesta är det gratis att skrota bilen, men det kan vara lite olika regler beroende på i vilken kommun du bor. Om du behöver få bilen hämtad brukar de flesta kommuner lösa detta mot en avgift. Att få bort en skrotbil från tomten är inte helt lätt då den kanske saknar både hjul och annat som hade underlättat att själv kunna få upp den på en bilkärra. Om det saknas delar av bilen som till exempel växellåda, motor eller om bilen bara är en tom kaross kan du också få betala en avgift. Det är viktigt att du avregistrerar dig som ägare till bilen för att kunna säga upp bilförsäkringen, få tillbaka på fordonsskatten samt vara säker på att inte behöva betala böter eller trängselskatt.

Bildemontering ger reservdelar

Det som är bra när någon skrotar sin bil är att det frigörs delar som kan användas till andra bilar. Jag har själv köpt många Volvo reservdelar i mina dagar som Volvo-ägare. Volvo var ju åtminstone förr ett väldigt populärt bilmärke så reservdelar fanns det gott om. Det går numera att gå in online för att beställa eller kolla vad som finns på en del bildemonteringar. Vilket är väldigt praktiskt då du annars måste sätta dig och ringa runt för att kolla om det kommit in några passande reservdelar.

Att tänka på när du skrotar bilen

Tänk på att ta med dig den gula delen registreringsbeviset (del 2) samt legitimation när du ska skrota bilen. Om det är så att någon annan lämnar in din bil för skrotning så måste du skicka med en fullmakt. Skulle det vara så att du inte kan hitta registreringsbeviset så är det möjligt att beställa ett nytt genom Transportstyrelsen. När bilen har avlämnats ska du kontrollera att du får följande:

Mottagningsbevis för att skroten har blivit ägare till bilen, kvitto, påskrivet registreringsbevis (som ska skickas till Transportstyrelsen) för att du inte längre ska stå som ägare till bilen.